• iulian@investestecorect.ro

Motivul pentru care te imbolnavesti de depresie la serviciu si remediul acestui “blestem”

Motivul pentru care te imbolnavesti de depresie la serviciu si remediul acestui “blestem”

Asa cum John Maxwell spune “toti comunicam, insa putin ne conectam in discutie“.

De la acest adevar vreau sa pornesc acest articol in scopul de a te face sa intelegi de ce depresia se instaleaza in timp, tocmai din acest motiv, neconectarea in discutiile pe distribuire a sarcinilor.

Sunt sigur ca nu o singura data ti s-a intamplat sa vorbesti singur(a), adica sa vorbesti in fata oamenilor, insa ei sa aiba alte preocupari in timp ce tu vorbesti. Ai trecut peste si ai zis ca poate cu totii trec printr-o pasa proasta. Ai mers mai departe in realizarea sarcinilor de zi cu zi, ai pus mana singur singurel si ai rezolvat o multime de probleme.

Wow, cati dintre patronii din ziua de azi nu te-ar vrea pe tine in locul a zece angajati de-ai lor. Te-ar lua in “echipa” pentru ca esti bun, pentru ca stii cum sa rezolvi task-uri, probleme si sa vii si cu solutii, pentru ca ai ceva nativ in a te organiza si a scoate din nimic, cele mai bune rezultate.

De fapt tu, esti bun dint-un singur motiv: Te dedici trup si suflet, mai mult de 100% ca sa rezolvi problemele altora, iar patronii economisesc bani cu tine.

E foarte bine si foarte corect sa stii sa rezolvi probleme si sa ajuti oameni.

Insa, fii atent(a), sa rezolvi probleme si sa ajuti oameni, nu sa rezolvi problemele altor oameni. Si alti oameni isi pot rezolva problemele cu ajutorul tau, ajutor ce va veni din partea ta, atunci cand este solicitat sau tu observi ca ceilalti au nevoie de ajutorul tau.

Toata lumea vorbeste, insa doar atat, lumea vorbeste si toti trec mai departe, putini sunt cei care trec la actiune.

Cei care trec la actiune mai des decat e cazul si mai mult de 12 ore intr-o zi, sunt expusi acestei despresii profesionale, sau mai exact, depresie ce o capata de la serviciu.

Nu intelege gresit!

E foarte in regula sa treci la actiune, e excelent de bine sa te dedici meseriei tale, insa cu limita. Adica sa nu depasesti nivelul de “preaplin“, atunci cand orice ai face nu vei mai reusi sa fii eficient(a).

Sunt zile in care cu totii trebuie sa facem un “hei-rup“(cu toate ca eu nu sunt de acord cu asa ceva), pentru a ramane in “carti” la serviciu.

  • Sunt zile in care picam extenuati dupa o zi de munca si tot ce vrem e doar un somn profund pana a doua zi.
  • Dar daca a doua zi ar trebui din nou un hei-rup si seara picam din nou extenuati?
  • Si a treia zi s-ar intampla la fel!
  • A parta zi deja ne-am obisnuit cu hei-rup-ul!
  • A cincea mergem din inertie!
  • A sasea, adrenalina maxima, ne tine in priza si parca nimic nu mai conteaza.
  • Vin a 7-a, a 8-a si a 30-a zi in care compania iti promite si iti da bonusuri grasute pentru ceea ce ai intreprins toata luna.

Cat de fericit(a) esti!!! Sau nu e asa?
Incepi sa simti ca oboseala si suprasarcinile au apasat pe tine, la maxim si nu te mai bucura nimic? Daca asa simti, sunt primele simptome ale depresiei.

Revin la comunicare

Dar daca in tot acest timp, pe partea de hei-rup-uri, comunicati mai bine si faceati o impartire corecta a sarcinilor?

Netrasarea acestor sarcini clare, cu cifre si date concrete duc in haotism, haotism ce te va obliga intotdeauna sa muncesti peste limitele de rationament ale creierului tau, si te vor face sa traspiri la propriu, pur si simplu degeaba. Degeaba pentru ca treaba oricum nu e facuta cum trebuie si rezultatele nu sunt bune per ansamblu.

Deci, simti ca depresia apare dupa ce:

~pedala de acceleratie a fosta apasata la maxim prea mult timp

~suprasolicitarea pe sarcini neclar trasate, a intervenit

~suprasarcinile au apasat pe tine pana la epuizare

~nu te mai bucura bonusurile de final de luna/an

 

Ce e de facut?

Crede-ma pe cuvant ca nu e deloc confortabil sa fii in depresie, e chiar greu de tot. Numai cine a fost sau inca e, stie cu adevarat cum e.

Asa ca, poti evita sa ajungi aici daca:

~in primul rand  vei sti sa prioritizezi sarcini si sa faci diferenta intre important si urgent. Urgent e totul 🙂

~vei sti sa comunici pe distribuirea sarcinilor de orice fel (chiar daca nu esti in pozitie de conducere)

~vei sti sa evaluezi corect ce inseamna o zi de munca si doar atat

~vei sti ca eficient nu inseamana neaparat si mult

~vei sti ca “ma imbolnavesc” este echivalentul lui zero pentru firma unde lucrezi, daca nu mai esti apt o perioada mai lunga

 

Pe vremea cand eram manager, ma ghidam dupa un principiu foarte logic, dupa care imi angajam agentii si coordonatori de vanzari.

Stiam la vremea respecitva (si azi e la fel) ca un om nu poate da 100% din potential mai mult de doua luni. Si atunci faceam ungentelman agreement cu omul respectiv, ca acesta va da 70% din tot ceea ce are mai bun si-l pot tine in echipa minim un an. Nu riscam nimic, ba din contra oameni erau multumiti stiind ca atat dau ,iar eu eram multumit cu rezultatele lor si din cand in cand mai facem impreuna un hei-rup, prin care mai recuperam din pierderi. Asta se intampla foarte rar.

In acest fel, il avem pe om motivat si energic tot timpul.

 

Cum se ajunge la “preaplin” si cum sa faci sa nu ajungi acolo

Cand vorbesc de “cum se ajunge” si “preaplin”, imagineaza-ti o cada de baie. Cada e goala, pui dopul si dai drumu la apa in ea. Cada incepe sa se umple pana ajunge la sfert.

La un sfert, sarcinile tale sunt marunte, sunt la faza de a se aseza si a te obisnui cu ele.

Cada ajunge la jumatate iar atunci, sarcinele tale incep sa se inmulteasca, insa nu vezi mari probleme in asta. E ceva normal, lucrezi mai mult, cresti productivitatea, incepi sa devi eficient, bonusurile cresc si ele, etc…

Deja cada ajunge la trei sferturi si usor usor pe masura ce se umple,  e timpul ca gaura de la supraplin sa-si faca treaba. Elimina surplusul de apa si totul e bine. Aici nu-ti mai imparti sarcinile pentru ca deja intervine haotismul si nu mai sti pe ce drum s-o apuci. Vin zile grele in care supraplinul se aglomereaza, insa tu deja esti condus de adrenalina si decizi sa maresti presiunea apei in cada, rationamentul fiindu-ti afectat.

Supraplinul nu mai face fata si apa da pe afara din cada. Aici e momenul critic! Cand ajungi aici,, nimic nu te mai bucura, nimic nu te mai motiveaza si vrei sa scoti dopul de la cada, sa scapi de toata apa odata.

Sunt sigur ca ai inteles perfect dupa acest exemplu si subliniez:

nu-ti neglija sarcinile, ci imparte-le cu grija cu echipa in sarcini mai mici;

comunica mai mult si fa-te inteles;

concentreaza-te la serviciu ca sa fii eficient si nu om de sacrificiu;

nu te ascunde de propriile sarcini, ci du-le la bun sfarsit, insa totul cu limita si rationament.

Nu te lasa condus de instincte si adrenalina, altfel se umple cada si supraplin-ul nu va mai face fata presiunuii.

 

Orice completare e bine venita.

Like si share daca ti-a placut articolul. Comenteaza direct cu profilul de Facebook.

E posibil sa-ti placa si articolul: 4-lucruri-pe-care-trebuie-sa-le-sti-in-evolutia-ta/

Vrei sa vin la tine la firma?

Cu drag

Iulian Costea

Leave a Reply

Cauta cele mai bune rezultate…

Citeste prima mea carte…

    AI GARANTIA 200%!

Asculta primul meu CD motivational…

    AI GARANTIA 200%!